Jaarverslag para’s 2019

Op 28 april 2019 zijn we de NK competitie weer gestart, dit jaar weer 6 wedstrijden in Nederland op de planning, 28 april Tilburg, 15 juni Almere, 12 mei Emmeloord, 22 juni in Weert de combiwedstrijd met de DMFV, 14 sept Bergeijk en de afsluiter op 28 september in Someren in combinatie met afsluitende BBQ op zaterdag avond.
In Tilburg waren de weersvoorspelklingen niet gunstig maar uiteindelijk zijn we van start gegaan om met 20 deelnemers een mooie eerste wedstrijd mee kunnen maken. Grote verandering in 2019 was het inzetten van een joker, dit werd positief ontvangen en we hebben er eigenlijk het hele jaar geen negatieve opmerkingen over gekregen. Aantal deelnemers in Tilburg met een einduitslag:
1ste Sjaak Fraters 2de Pieter Visser 3de Nelly Mutsaarts
12 mei zijn we richting Emmeloord vertrokken om met 18 deelnemers een mooie wedstrijd mee te maken. Mooi aantal als je in ogenschouw neemt dat het die dag Moederdag was. We moesten het deze keer zonder de jaarlijkse traditie doen, namelijk de overheerlijke kibbeling maar gelukkig was er een goed alternatief en konden we heerlijk lunchen.
Er waaide een stevige wind, waardoor er best wat buitenlandingen waren. Eentje moest zelfs gereanimeerd worden, de para van een van de deelnemers landde in het water en het duurde een paar uur voordat we met een bootje een reddingsactie konden uitvoeren. Ach ja dat zijn altijd de issues die je achteraf met een lach kan vertellen. Uiteindelijk heeft in deze wedstrijd door het strategisch inzetten wel of niet van de joker geleid tot de winst:
1ste Pieter Visser 526 punten 2de Geert Wouters 596 punten3de Jan Swanen 1214 punten
Almere was het volgende honk wat we bezocht hebben op 5 juni, het werd een spannende wedstrijd waarbij we met 19 deelnemers in het zicht van de windmolens de strijd hebben gestreden. Vanwege de regen wat laat gestart en in de eerste ronde bijna zoveel jokers ingezet. In deze wedstrijd weer nieuwe deelnemers die enthousiast de weg naar het para springen hebben gevonden, en die we natuurlijk rijkelijk voorzien hebben van tips en trucks. Uitslag van deze wedstrijd:
1ste Pieter Visser 242 punten:2de Theo Vaesen 726 punten3de Erick van de Loo 947 punten
En daar was alweer de jaarlijkse combiwedstrijd in Weert op 21 juni met maar liefst 54 deelnemers. Het vergt veel van de organisatie om dit soort wedstrijden goed uit te voeren. Er hangt veel vanaf, als mensen uit omstreken maar ook uit verschillende delen Duitsland, Zwitserland, België en Tsjechië afreizen naar de vereniging van Weert en je organiseert de slaapgelegenheid en wedstrijd komt daar commitment bij kijken. Dan besef je weer dat vrijwillig niet vrijblijvend is, en moet je de klus met zijn allen klaren.
De wedstrijd verliep voorspoedig, en de problemen die moesten worden opgelost zijn ook opgelost, de einduitslag van die wedstrijd was verrassend, waar meestal dezelfde voorop loopt met de scores liep hij deze keer diverse keren naar zijn para te zoeken. Zo zie je maar wat het met je doet, als je bezig bent met een evenement zo goed mogelijk te doen slagen voor iedereen, dan schiet je er zelf helaas bij in. Uitslag Weert:
1ste Geert Wouters 526 punten, 2de Frank Hoekstra 596 punten, 3de Lion Jansen 825 punten
De wedstrijd in Bergeijk is helaas vervallen door omstandigheden.
De wedstrijd van Someren op 28 september is doordat er problemen waren met het veld, verzet naar een andere club waar we welkom waren en dat was Aalburg. We hebben daar onze wedstrijd kunnen springen, en hadden een camping waar we warm werden onthaald om onze jaarlijkse bbq te organiseren en daarna te overnachten. In Aalburg zelf werden we op de club ook gastvrij ontvangen, ze hadden daar zelf een droptoestel gebouwd wat we vrijdags konden inzetten voor de vuurdoop. Deze ging goed gelukkig. We zijn op zaterdag de wedstrijd gestart met 15 deelnemers, met een weersomstandigheid die eigenlijk niet te doen was. We hebben meer aardappelveld gezien dan in drie jaar het geval was. De jokers ook dit keer weer ruim ingezet maar dat mocht niet baten. De catering werd in ieder geval druk bezocht en aan het eind van de middag hadden we toch een einduitslag en natuurlijk bekend wat de NK uitslag 2019 was. uitslag Aalburg:
1ste Geert Wouters 2475 punten, 2de Gerard Engelen 2800 punten, 3de Dory Engelen 3083 punten
NK uitslag: 1ste Pieter Visser 2de Geert Wouters 3de Theo Vaesen
NK uitslag dames 1ste Nelly Mutsaarts, 2de Dory Engelen 3de Saskia Visser
Wat we verder nog gedaan hebben in 2019:
Een leuke workshop in Millingen aan de Rijn waar we toch weer twee nieuwe paraspringers vandaan gehaald hebben. Het was een mooie dag, weliswaar veel ervaren springers en een klein nieuw groepje wat we goed konden helpen, maar was een geslaagde dag te noemen.
We hebben aan het Ek in Zwitserland meegedaan op 12, 13 en 14 juli en waren daar met 7 Nederlandse deelnemers en hadden 5 vrijwilligers bij die hebben geholpen met de organisatie. In totaal namen 52 springers deel aan dit EK wat drie dagen duurde. Wel een goede discipline elke ochtend op tijd gezamenlijk ontbijten voor de start van de wedstrijd. Mooie wedstrijd die een keer per twee jaar wordt gehouden. Wij zijn in 2023 aan de beurt en zijn nu al in gesprek met de club waar we dat eventueel zouden gaan organiseren.
Een leuke demo dag in Valkenswaard was ook zeer de moeite waard. Mooi weer, een leuke club mensen en met veel publiek hebben we daar laten zien wat onze tak van sport nu eigenlijk inhoud. Erg leuk ook om mee te maken.
Als laatste wil ik jullie niet onthouden onze bijdrage aan een actie dag voor het goede doel: KIKA op zaterdag 5 oktober. Het was te doen op de Kooise zorgboerderij in Acquoy (Gelderland) waar we samen met vliegtuigen, drones, helikopters, boten, auto’s, en tanks een mooie demo konden neerzetten en hebben daar €3000 opgehaald voor KIKA een mooie bijkomstigheid voor deze dag. Volgend jaar doen we zeker weer mee, het goede doel is dan CF (taaislijmziekte)
Onze planning komt er weer aan en zal in december gepubliceerd worden,
Namens alle het bestuur van Parateam Nederland danken we iedereen die heeft meegewerkt aan een geslaagde competitie 2019 en al de andere evenementen waar we aan meegewerkt hebben. We zien jullie graag in april voor een mooie nieuwe NK competitie 2020.
Nelly Mutsaarts

%d bloggers liken dit: